onsdag 1 juni 2011

Mathilda recenserar Förlorad Ängel



















Mathilda, 12 år, som recenserar ungdomsböcker hos oss, har läst "Förlorad ängel" av Becca Fitzpatrick.

En svuren ed
En fallen ängel
Förbjuden kärlek

Förlorad ängel, är den uppföljande boken till Fallen ängel. Huvudpersonerna är, som i förra boken, ”high school”- tjejen Nora och hennes skyddsängel (den före detta fallna ängeln) Patch.

Det finns framför allt tre anledningar till att Nora gör slut med Patch:

- När Nora säger till Patch att hon älskar honom får hon inget svar.
- Marcie Millar (Noras värsta fiende sedan dagis) såg Patch utanför sitt hus en kväll och Patch vill inte berätta vad han gjorde där.
- Ärkeänglarna är ute efter ett sätt att sätta dit Patch och få skicka honom till helvetet. Att han har ett förhållande med Nora kunde vara ett skäl. Därför tycker Nora att hon och Patch inte borde vara tillsammans längre – hon gör hellre slut med honom än ser honom skickas ner till helvetet.

Sedan börjar det hända grejer. Nora ser Patch tillsammans med Marcie fler gånger och själv börjar hon, för att ”hämnas” på Patch, gå ut med Scott, en kille som verkar bära på några hemska hemligheter… Fler och fler frågor dyker upp. Bland annat vem som mördade Noras pappa. Vem kan Nora verkligen lita på? Och har Patch ett läskigare förflutna än hon förut kunnat tro…?

Det är väldigt svårt att förklara handlingen i boken. Det händer så mycket hela tiden! Det var nog det jag gillade mest med boken, just händelseförloppet, och att karaktärerna var så levande. Eftersom det var ett tag sedan jag läste den föregående boken kom jag från början inte riktigt ihåg allt som hade hänt innan, jag kom inte ihåg vad alla orden innebar. Men när jag ”kommit in i” boken ordentligt klarnade det för mig.

Jag hoppas verkligen på att det kommer en fortsättning, för det enda jag var riktigt missnöjd med var slutet på boken. Jag kände att det saknades lite information. Slutet kom så tvärt!

Boken var absolut läsvärd och jag rekommenderar den främst till dig som är mellan 12 och 16 år. Men läs helst den första boken innan, så hänger du med bättre!

Inga kommentarer: