Nytt varumärke
Den sammanslagna bokhandelnskedjan Bokia och Akdemibokhandeln kommer att heta Akademibokhandeln.
Vår butik heter nu Akademibokhandeln Vängåvan
Resan
På
80-talet bildade ett ganska stort antal bokhandlare en
inköpsorganisation som kallades INFO. Det gav bokhandlarna bättre
möjligheter att förhandla med bokförlagen om bra priser. Ur resterna av
INFO, efter en viss turbulens i början av 90-talet, steg den frivilliga
fackhandelskedjan Bokia upp. Vi bokhandlare bildade då ett gemensamt
bolag
Bokia AB, som skulle sköta våra inköp och också ansvara för marknadsföring.
Akademibokhandeln
kommer ur en annan kultur. KF Media är Kooperativa Förbundets bolag
inom bokhandels- och förlagsverksamhet. I KF Media ingår
Akademibokhandeln, Bokus, Norstedts Förlagsgrupp och böcker inom Coop.
Akademibokhandelns butiker är samtliga centralägda och styrs från
huvudkontoret i Stockholm med lokala butikschefer.
Nu slår vi samman dessa företagskulturer.
Bokia
och Akademibokhandeln har i huvudsak inte varit varandras konkurrenter
utan den stora konkurrenten är givetvis näthandeln och då främst
Bonnierägda Adlibris.Den sammanslagna bokhandelskedjan blir en stark
aktör på marknaden, något som kommer våra trogna kunder tillgodo.
Peter Killberg, som äger ett antal Bokia boklådor i Skåne och dessutom tidigare ordförande i Bokia AB, säger följande:
Vi
har en dominerande aktör i form av Bonniers i dag, som tar ett allt
starkare grepp om bokbranschen. Det är en utveckling som inte är bra för
oss och jag tror att många känner oro. Jag har stor respekt för den
skicklighet som Bonniers visar upp, men med den roll som de har på
marknaden har de ett ansvar. Jag tycker också det borde finnas ett
större intresse att värna den fysiska bokhandeln. Jag tror att det är
bra för oss och branschen om det kommer en motvikt till Bonniers.
Vad betyder detta för dig som kund?
Den
modell som vi har utvecklat i Sundsvall kommer att leva vidare och
utvecklas. Min personliga åsikt är att många kunder är trötta på många
kedjebutiker som finns i dag. Alla ser exakt likadana ut, strikta och
opersonliga, varthelst du kommer. Jag tror på det personliga tilltalets
återkomst. "Bokhandlarn" är tillbaka, som ger butiken sin personliga
prägel och som vågar sticka ut och även delta i det lokala kulturella
sammanhanget.
Vi kommer att sträva åt
detta håll i den nya kedjan. Till detta kommer att vi jobbar mer
med upplevelser i butiken. Det ska vara spännande att komma in i en
bokhandel i den nya kedjan. Det är där man träffar sina
favoritförfattare på aktiviteter både under dag- och kvällstid.
Bokhandeln ska bli det kulturella nav som det en gång var. Sociala media
kommer också att bli allt viktigare för att hålla kontakten med
kunderna.
Det finns positiva vibrationer i luften.
Vi ser fram mot att ha dig som kund!
Lennart Bergström